Vanaf 25 mei 2018 dienen alle websites te voldoen aan de AVG wet. Welke aanpassingen moet je doorvoeren om AVG-proof te zijn en wanneer?
Op vrijwel elke website worden persoonsgegevens verwerkt. Om inzichtelijk te maken wat voor soort persoonsgegevens websites bevatten delen wij deze op in twee categorieën:
De persoonsgegevens worden bijvoorbeeld gebruikt voor contactformulieren en weborders, maar ook voor Google Analytics (IP-adressen en device-ID’s). Bij psuedo-anonieme data gaat het voornamelijk om tracking-scripts (bijvoorbeeld AdWords). De data die verzameld wordt door tracking-ID’s kunnen door middel van aanvullende informatie herleiden naar een individu. Maakt jouw website dus gebruik van contactformulieren, Google Analytics of overige scripts die tracking-ID’s bevatten, dan is de AVG wet voor jou van toepassing en moet je voldoen aan de onderstaande regels.
Allereerst dient er op een website expliciet toestemming gegeven te worden om deze persoonsgegevens te mogen gebruiken. Dit kan via een cookiemelder met de bijbehorende privacyverklaring. Deze privacyverklaring is eenvoudig op te stellen via deze link. Daarnaast moet de klant zich ook weer op ieder moment eenvoudig kunnen afmelden.
De ingevulde gegevens van contactformulieren worden opgeslagen in de database. Vanaf 25 mei mag dit niet meer zonder toestemming van de gebruiker. De gebruiker moet namelijk bewust akkoord gaan met het feit dat zijn persoonsgegevens opgeslagen worden. Dit kan op 2 manieren gerealiseerd worden:
Google Analytics gebruikt IP-adressen en device-ID’s. Door middel van toestemming op de eerder genoemde opt-in, kan Google Analytics gewoon worden gebruikt. Ook is het mogelijk om Google Analytics privacy vriendelijk te maken en dan is deze toestemming niet nodig. Dit kan via de volgende stappen:
Als laatste zijn er de SSL-certificaten. Websites moeten, na invoering van de AVG wet, verplicht een SSL-certificaat koppelen aan een website waarbij gebruikersgegevens verwerkt worden. Zo worden deze persoonsgegevens dan via een beveiligde verbinding naar de server gestuurd. De kans op een datalek neemt hierdoor aanzienlijk af.
Reclamebureau 390 maakt jouw website AVG geschikt. Voor meer vragen over de AVG wet of hulp bij het aanpassen van jouw website, kan je contact opnemen via 010 – 760 32 50 of stuur een e-mail naar info@bureau390.nl.
Niet vies van hard werken? Wij ook niet!
Creatie gaat bij ons in teamverband. Het is een samenwerking van ons met de opdrachtgever; co-creatie noemen we dit.
Laat je gegevens achter en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Wil je kennis maken met ons co-creatieteam of heb je een andere vraag? Laat dan je gegevens achter.